parteneri

Acțiuni preventive pentru o comunitate sănătoasă

Proiectul nostru propune un model accesibil, replicabil și ușor de implementat pentru screening și monitorizare medicală la nivel local, folosind infrastructura existentă și un algoritm clar care transformă fiecare sesiune într-un serviciu predictibil, accesibil și planificabil.

Nu este nevoie de investiții mari sau de reorganizarea sistemului: primăriile pot integra serviciul direct în activitatea dispensarelor și a serviciilor sociale, plătind doar pentru ceea ce se prestează. Astfel, pune bazele unei rețele funcționale de prevenție, în care administrația, operatorii de platforme eHealth, furnizorii de echipamente și medicii colaborează într-un ecosistem deschis, reglementat și orientat către impact real.

Familia in centru

Rata de mortalitate evitabilă în România este de 235 decese la 100.000 de locuitori, în comparație cu media europeană de 92 la 100.000

Principalele cauze sunt boala ischemică cardiacă, pneumonia, accidentul vascular cerebral (AVC). Sunt afecțiuni care pot fi prevenite sau tratate eficient dacă sunt diagnosticate devreme.

Sursa: State of Health in the EU – România: Profilul de ţară din 2023 în ceea ce priveşte sănătatea (2023)

Provocările prevenţiei medicale în România 2025

Peste 60% dintre cetățeni nu ajung la controalele periodice, iar ponderea cheltuielilor publice destinate prevenției abia atinge 1,4% din bugetul sanitar, la jumătate față de media UE. Această cultură precară a prevenției se reflectă direct în indicatorii de sănătate: mortalitatea cardiovasculară și oncologică se mențin printre cele mai ridicate din Uniune, iar comunitățile rurale sau izolate resimt cel mai acut criza de personal medical și distanțele mari până la cea mai apropiată unitate medicală.

După toate semnele, telemedicina pare să fie soluția, însă dezbaterile s-au poticnit mereu în întrebarea „cine plătește?“. Cadrul legal există. HG 252/2020 și Legea 95/2006 permit utilizarea dispozitivelor medicale la distanță de către personal instruit, iar Legea 152/2020 susține prevenția – ba chiar deschide ușa decontărilor prin CNAS sau INSP pentru serviciile validate.

Însă lipsa unui model de cost transparent, predictibil și ușor de bugetat pentru administrațiile locale a rămas un obstacol insurmontabil.

Legal

Contextul legislativ

  • Telemedicina în România este reglementată prin HG nr. 252/2020 şi Legea nr. 95/2006.
  • Permite utilizarea dispozitivelor medicale la distanță de către
    personal medical instruit.
  • Consultul medical efectuat de o asistentă medicală prin intermediul dispozitivelor medicale este permis şi încurajat.
  • Costurile serviciilor de telemedicină pot fi acoperite parțial sau integral de către CNAS.

Cum ajută comunitatea ta acest program?

Demonstrarea viabilității financiare a telemedicinei la nivel local

Prin algoritmul de cost am obținut un preț unitar, predictibil, pe care orice primărie îl poate introduce în bugetul anual. După proiectul pilot și evenimentul de lansare vom publica calculatorul de buget, care determină costul pentru un pacient pe o sesiune de screening sau monitorizare. Spoiler: o localitate cu până la 10000 locuitori, care poate fi văzută ca un etalon pentru România ajunge undeva la 10 lei.

Arătăm astfel că investiţiile în screening nu sunt un lux, ci o opţiune bugetar-realistă chiar şi pentru comunităţile rurale, unde doar 1,4% din cheltuielile medicale ajung astăzi la prevenţie.

Operationalizarea unui flux complet de screening şi monitorizare la distanţă

Ne propunem să oferim administraţiilor locale un model gata-de-implementat, de la colectarea datelor în teren de către asistenţi medicali instruiţi, la transmiterea lor securizată şi interpretarea de către medici specialişti . În acest fel compensăm lipsa de personal permanent, distanţele mari până la spitale şi costurile de deplasare care lovesc mai ales comunităţile izolate.

Dezvoltarea unei piețe noi prin stimularea concurenței și crearea de cerere

Prin costul unitar şi mecanismul de achiziţie descentralizată, proiectul invită furnizorii de echipamente, operatorii de platforme, formatorii, actorii locali comunitari să se întâlnească pe aceeaşi scenă. Această „piaţă a prevenţiei” va genera competiţie, inovaţie şi, implicit, standardizare de calitate – premisă esenţială pentru extindere naţională şi export de bune practici.

Generarea de date robuste pentru politici publice şi cercetare, în acord cu GDPR

Colectarea recurentă a parametrilor de sănătate se traduce într-o bază de date medicale sigură şi actualizată, utilă administraţiilor pentru decizii informate şi cercetătorilor pentru studii longitudinale . Toate fluxurile sunt aliniate la HG 252/2020, Legea 95/2006, Legea 152/2020 şi la cerinţele GDPR, asigurând legitimitatea şi încrederea publicului în proiect .

Integrarea în comunitatea mea

Cuplarea cu structurile deja existente

Modelul nostru este conceput special pentru a se cupla direct la structurile deja existente (dispensar, cabinetul medicului de familie și Serviciul de Asistență Socială) fără birocrație suplimentară și fără investiții inițiale. Primăria plătește doar serviciul efectiv prestat și poate folosi vehiculele și personalul pe care le are deja, completate de dispozitivele predate în custodie. Astfel, screening-ul devine o extensie naturală a activității “pe teren” pe care localitatea o desfășoară oricum: se adaugă doar o tabletă, câteva kituri de monitorizare și procedura concepută de EnJOY Education pentru programare, colectare și trimiterea datelor.

Colaborare și dezvoltare comunitară

Pe plan social, proiectul catalizează colaborarea dintre administrație, medici, asistenți, ONG-uri și liderii locali. EnJOY Education furnizează module de formare pentru operatorii de dispozitive și sesiuni de alfabetizare digitală pentru beneficiari, astfel încât curba de adopție să fie lină chiar și în comunitățile cu acces redus la tehnologie.

Maini ajutor

Sustenabilitate economică

Prin asigurarea unui plan de screening anual, primăriile pot include costurile de progresiv in bugetul anual, ajustând valorea pe măsură ce cunosc starea generală de sănătate a populației. Sursele de finanțare pentru programele de screening sunt multiple (Eu4Health, Programul de Sănătate 2021-2027, fonduri structurale, apeluri MIPE etc).

Optimizarea serviciilor publice

Trecând de la o politică de soluționare a problemelor la una de prevenție, autoritatea publică locală optimizează atât propriile servicii cât și reduce presiunea pe cele regionale și naționale. În locul multor crize la nivel local, cunoașterea stării de sănătate permite eficientizarea furnizării serviciului public  situația este normalizată prin sistematizarea furnizării serviciului pe baza de date acționabile.

Proiectul pilot

Proiectul are loc pe 2 august 2025, la Centrul Cultural Corlătești, comuna Berceni, județul Prahova.

Vor fi preluate date pentru 100 persoane, care apoi vor fi procesate cu sprijinul Universității de Medicină și Farmacie ”Carol Davila” și a Bloom Clinique.

Cu această ocazia va avea loc și un panel organizat de către inițiatorii și partenerii proiectului.

Comunitatea mea

Întrebări frecvente

Singurul cost recurent este prețul unitar pentru fiecare sesiune efectuată. Acest cost poate fi stabilit folosind algoritmul En-Joy pentru Monitorizarea stării de sănătate (EJEMSS) care va fi disponibil în curând. Am conceput sistemul fără a fi nevoie să se achiziționeze dispozitivele, doar să se închirieze la nevoie, cost inclus în abonament.

Proiectul în sine crează economie la bugetul local, nu costuri suplimentare, deoarece prețul abonamentului reduce drastic cazurile în care primăria trebuie să intervină.

Toate datele ajung criptate din dispozitiv până în cloud și rămân stocate pe servere conforme ISO 27001. Platforma păstrează un jurnal imutabil (WORM) al tuturor accesărilor și respectă cerințele GDPR, articolele 9 și 32. Pacientul își poate exercita oricând dreptul la acces, rectificare sau ștergere, prin formularul standard de pe platformă. Aceste cerințe sunt în acord cu legislația în vigoare și cu standardul En-Joy Education.

Aici, dinamica pieței va stabili particularitățile tehnice, dar vor trebui să fie în acord cu legislația națională și cea europeană. Spre exemplu, înrolarea unui dispozitiv nou într-o platformă implică ca ambele să fie compatibile și să existe un mecanism de validare.

Este recomandabil pentru operatorii platformelor care stochează datele să creeze conturi pentru utilizatorii finali. En-Joy Education va crea un registru al operatorilor care respectă cerințele obligatorii și standardul. Accesul în registrul va fi oferit celor care au fost apreciați în urma documentației tehnice depuse că sunt în acord cu legislația și recomandările noastre.

Responsabilitatea rămâne la medicul care interpretează datele, conform art. 901 din Legea 95/2006. Echipa de teren operează ca personal delegat, iar platforma păstrează semnătura electronică și parafa digitală pe fiecare raport, astfel încât traseul legal al deciziei este clar și auditabil.

Asistenții medicali sau sociali participă la un curs de instruire de două zile, furnizat de En-Joy Education, care acoperă manevrarea dispozitivelor, procedura de obținere a consimțământului și utilizarea aplicației mobile. Platforma include tutoriale video și suport de la distanță 24/7.

Primăria fiind ordonatorul de plăți va trebui să aibă acces la o interfață cu rapoarte centralizate pe perioadă. De asemenea, crearea unui sistem central, național, unde să fie rapoartate statisticile ar fi binevenit. Acesta ar putea trimite date către INS în baza unui protocol.

Vă invităm să participați!

Completați formularul alăturat și vă vom contacta pentru a vă face o prezentare și a vă expune metodele de aderare la sistemul nostru.

keyboard_arrow_up